E-LearnSchool

بلندر چیست؟ چرا باید نرم افزار بلندر رو یاد بگیریم؟ معرفی نرم افزار بلندر !

آیا بلندر بهترین نرم افزار مدلسازی سه بعدی است؟ تاریخچه بلندر چیست؟ در این ویدیو بصورت اجمالی با تاریخچه پیدایش آن آشنا می شوید، همچنین در این ویدیو با نرم افزار بلندر و دلیل محبوبیت آن آشنا می شوید. موضوع اصلی در این ویدیو، معرفی نرم افزار بلندر و بررسی قابلیتهای نرم افزار بلندر و حوزه هایی که در آن فعالیت می کند و یافتن دلیل برای یادگیری آن می باشد.

از نکات مهم دیگر مقایسه نرم افزار بلندر با سایر نرم افزارهای سه بعدی ساز و نرم افزارهایی که بهتر است به عنوان مکمل در کنار بلندر از آنها استفاده کنید. همچنین با توانایی ها و زمینه های مختلفی که Blender می تواند در آنها فعالیت نماید توضیح داده شده است. توجه اصلی در این ویدیو بر کاربردی بودن آموزش بلندر در بازار کار می باشد.

پخش ویدیو

چرا نرم افزار بلندر را باید یاد بگیریم؟

نرم افزار بلندر یکی از 5 نرم افزار گرافیکی رایانه ای سه بعدی (3D packages softwares) معروف این روزهای دنیای گرافیک می باشد که با قابلیتهای منحصر به فرد خود رقیب جدی برای سایر نرم افزارهای قدیمی و پرطرفدار سه بعدی ساز حوزه گرافیک همچون مایا ، مکس ، سینما فوردی و هودینی شده است. بطوریکه در مدت زمان بسیار کوتاه مسیر پیشرفت 15 تا 20 ساله نرم افزارهای ذکر شده را طی کرده است.

در سال ۱۹۸۸، شرکت انیمیشن هلندی NeoGeo توسط Ton Roosendaal تاسیس شد و به سرعت به یکی از  بزرگترین شرکت های  انیمیشن سه بعدی هلند و یکی از برجسته ترین خانه های انیمیشن در اروپا تبدیل شد تا اینکه نرم افزار بلندر متولد و توسعه یافت و عموم معرفی شد . به دلیل تجربه بزرگ پشت این نرم افزار ، در حال حاضر بلندر به یکی از محبوبترین نرم افزارها در میان رقبای خود تبدیل شده است.

از مهمترین ویژگی های این نرم افزار رایگان یا (open source) بودن این نرم افزار می باشد ، بطوریکه می توانید از سایت رسمی بلندر آخرین نسخه آنرا بدون هیچ محدودیتی  دانلود و یا بروز کنید. همچنین به دلیل استراتژی خاص مالکین این نرم افزار برای ایجاد شبکه اجتماعی و مجازی بسیار بزرگ از میان کاربران و طرفداران این نرم افزار در حال حاضر بلندر یکی از قدرتمندترین شبکه های ارتباطی بین کاربران خود با هدف ارتقای توانایی نرم افزار ، آموزش و … را بصورت رایگان دارد و این نیز یکی دیگر از نقاط قوت این نرم افزار می باشد بطوریکه هر کاربر یا طرفدار این نرم افزار به راحتی با جستجو در اینترنت می تواند از منابع آموزشی ، افزونه ها و یا آرشیوهای این نرم افزارعموما بصورت رایگان برخوردار شود.

این نرم افزار نیز همچون سایر غولهای سه بعدی ساز  برای ایجاد فیلم های متحرک، جلوه های بصری، آرت، مدل های چاپ شده سه بعدی، موشن گرافیک، برنامه های سه بعدی تعاملی، واقعیت مجازی و بازی های رایانه ای و …..استفاده می شود. با این تفاوت که در طراحی این نرم افزار سعی شده تمامی ایرادات و یا نقدهایی که بر روی نرم افزار های دیگر در میان کاربران آنها گرفته شده است را در این نرم افزار حل کنند تا بهترین و بالاترین قابلیتها در کنار هم در این نرم افزار در اختیار کاربران آن قرار گیرد.

از دیگر ویژگی های بارز این نرم افزار حجم کم آن و سبکی و سهولت در اجرای آن می باشد بطوریکه برای استفاده از این نرم افزار نیاز به کامپیوتر های با سخت افزار بسیار قوی و گران قیمت نیست.

همچنین بلندر با بهره گیری از زبانهای برنامه نویسی C  ، C++  و Python  قابلیتهای بسیار قوی به طرفداران کد نویسی نیز داده است بطوریکه در حال حاضر آخرین نسخه پایتون بر روی این نرم افزار آپدیت شده است ، لازم به ذکر است که بلندر به دلیل برخورداری از زبان برنامه نویسی پایتون دارای یک موتور بازی سازی منحصر به فرد بر مبنای پایتون در داخل خود می باشد که این خود یکی از دلایل مهم طرفداران بیشمار بازی سازی و طراحان بازی برای تمایل به استفاده از این نرم افزار می باشد.

  از دیگر ویژگی های خاص و منحصر به فرد این نرم افزار نیز مواری همچون انیمیشن سازی دو بعدی ، دیجیتال اسکالپتینگ ، کامپوزیتینگ ، تدوین  ، طراحی و آرت و …. نام برد.

 

+ سایر ویژگی های بلندر

قلم Grease در نرم افزار Blender

یکی از ابزار های پیشرفته تر نرم افزار، قلم Grease است.
یک ابزار فوق العاده جذاب و بسیار محبوب که به کاربران این امکان را می دهد تا فضا ها و مدل های سه بعدی خود را با استفاده از یک براش دو بعدی ترسیم کنند.
آن ها می توانند با استفاده از یک فضای کاری هیبرید، انیمیشن های دو بعدی را ایجاد کنند.

 

ابزار های شبیه سازی فیزیکی

این بخش هم موجب ارتقای کیفیت مدل های ساخته شده می شود و آن ها را بیش از پیش به واقعیت نزدیک می کند. شبیه سازی های فیزیکی مانند ایجاد جاذبه، شبیه سازی پارچه و لباس ها و ایجاد مو می تواند جذابیت زیادی داشته باشد.
سایر موارد شبیه سازی شده در این ابزار نرم افزار بلندر شامل شبیه سازی آتش و دود و اثرات ذرات مایع و قطرات آب می شود.

 

ابزار های رندرینگ و ویرایش ویدئو نرم افزار بلندر

بخش مهم دیگر کار هایی که می توان با بلندر انجام داد، ارائه رندرینگ های بسیار با کیفیت و واقع گرایانه است. موتور رندر قدرت مند نرم افزار به کاربر این امکان را می دهد تا تصاویر و طراحی های خود را در فرمت های مختلف و با وضوح تصویر متفاوتی ارائه دهد.
علاوه بر این ابزار های متعددی برای ویرایش ویدئو و افکت های بصری در نرم افزار بلندر وجود دارد. این ابزار ها نیز رندر های ایجاد شده را به انیمیشن های بسیار با کیفیت تری تبدیل می کند.

 

ابزار اسکریپت نویسی بلندر

اما برای کسانی که به کاوش های بیش تری در نرم افزار بلندر نیاز دارند، تکنیک ها و ابزار های پیشرفته تری هم در این برنامه وجود دارد.

ابزار های پیشرفته سه بعدی مانند مداد های گریس ترکیبی دو بعدی و سه بعدی، ابزار های شبیه سازی فیزیکی، ابزار های اسکریپت نویسی و از همه مهم تر ابزار های VFX برای افزودن جلوه های ویژه بصری از دیگر قابلیت های این نرم افزار است.
جلوه های ویژه بصری، افکت گذاری های تصویری و صوتی و در نهایت رندرینگ واقع گرایانه همه و همه در کنار سایر قابلیت های ذکر شده، نرم افزار بلندر را به یک برنامه کامل و جامع مدل سازی سه بعدی تبدیل کرده است.ابزار اسکریپت نویسی بلندر هم این امکان را به کاربران می دهد تا برنامه ها را مطابق نیاز های خود شکل دهند .

 

بلندر نرم افزار مورد استفاده تخصص های مختلف است

این نرم افزار به صورت کلی مناسب نیاز ها و کاربری افراد مختلفی است و طیف گسترده ای از تخصص ها از آن استفاده می کنند. البته این طور به نظر می رسد که این نرم افزار بهترین گزینه برای کسانی است که درکی ابتدایی از مدل سازی سه بعدی دارند.
این نرم افزار به صورت گسترده به منظور سرگرمی برای ایجاد مدل های سه بعدی، آبجکت و اشیای مختلف برای چاپ سه بعدی، کار های هنری و طراحی های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. در سطوح حرفه ای نیز بلندر نرم افزار انتخابی جهت ویرایش و منطبق سازی مدل ها و طرح ها در مرحله پیش از انتشار مدل های سه بعدی است.
البته نرم افزار بلندر می تواند برای طراحی های پروتوتایپ هم استفاده شود. با این حال تاثیر و کارایی آن در حد سایر برنامه های مشابه مهندسی نیست.

اما در مقابل بهترین و اصلی ترین گزینه برای ایجاد افکت های گرافیکی بسیار با کیفیت در فیلم ها و انیمیشن ها است.
مشخصه های انیمیشن سازی بلندر، این برنامه را به یک ابزار تخصصی و مهم در صنعت فیلم سازی و سینما تبدیل کرده است. این برنامه از محبوب ترین و کاربردی ترین ابزار هایی است که انیماتور ها در ساخت انیمیشن های شان از آن استفاده می کنند.
با توجه به تمام این موارد، به نظر می رسد آموزش و یادگیری نحوه کار با بلندر یکی از مهم ترین کار هایی است که طراحان و مدل سازان سه بعدی باید در نظر داشته باشند. خصوصا اگر مدل سازی و انیمیشن سازی بخش مهمی از کار آن ها باشد، استفاده از دوره های آموزشی کار با این نرم افزار بهترین گزینه برای آن ها خواهد بود.

+ نتیجه گیری

با توجه به مقاله فوق نرم افزار بلندر برای طیف گسترده ای از افراد در اکثر حوزه های سه بعدی سازی گرافیکی شامل انیمیشن سازی و کارتون ، سینماتیک ، بازی سازی ، موشن گرافیک و تبلیغات ، انیمیشن دو بعدی ، اسکریپتینگ و …. قایل استفاده می باشد .

چه به عنوان تازه کار و مبتدی و چه به عنوان فردی که با سایر نرم افزارهای سه بعدی کار کرده است این نرم افزار شروع و ادامه خوبی برای فعالیت در کلیه حوزه های گرافیک سه بعدی است آنچنانکه در مقایسه با سختی یا آسانی ، در دسترس بودن منابع آموزشی و هزینه های آن ، هزینه خرید خود نرم افزار ها ، نوع سخت افزار مورد نیاز و …..  انتخاب بسیار خوبی برای استفاده می باشد .

ایلرن اسکول مرجع کامل آموزش بلندر به زبان فارسی